Kobitek.com web sitesi, analitik ve kişiselleştirme dahil olmak üzere site işlevselliğini sağlamak ve reklam gösterimini optimize etmek için çerezler gibi verileri depolar.
Sokak insanlarını çeken fotoğrafçılarının çektiği fotoğrafları görmüşsünüzdür. Gerçek hayatta son derece itici olan, zavallı durumdaki insanları fotoğraflarlar, ve bu insanlar çok cazip görünür. Neden? Çünkü,
Ürün fotoğrafları da aynen böyle yanıltıcı olabilmektedir. Fotoğraf teknikleri ile kalitesiz bir ürün kaliteli gibi görünebilir, ya da kaliteli bir ürün basit görünebilir.
Daha yaygını ise ölçülerde yanılmadır. Küçük ürünlerine gerçekte o denli küçük olduğu fark edilmeyebilir. Bunun gibi nedenlerle kullanıcılarda bir güvensizlik de söz konusudur.
Oysa ki, ihtiyacını doğru tespit edilmesi ile işlerin nasıl değişeceğine dair çok çarpıcı örnekler de vardır. 2000'li yıllarda pek çok kişiy e-ticareti anlatırken kendi ürünlerinin farklı olduğunu, dokunulması gerektiğini, denenmesi gerektiğini söylerlerdi. Tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin Internet'ten satılamayacağını söylerlerdi. Ancak ülkemizde de hayli yaygınlaşan indirimli satış siteleri bu durumu değiştirdi.
Bu değişimin ardında 3 temel sebep vardı, ve başka bir yazıda inceleyeceğiz. Ancak bunlardan biri; ürün fotoğrafları idi ve bu yazının konusunu oluşturuyor.
Öncelikle bu firmaların kendi bünyelerinde fotoğraf stüdyosu kurduklarını belirtmeliyim. Çünkü farklı biçimlerde, ışıkta, ortamda, kalitede ve sayıda üretici tarafından gönderilen fotoğrafların yeterli olmadığını gördüler.
Siz de firmanızın büyüklüğü, e-ticaret hacmi beklentiniz ve ürün sayısına bağlı olarak bir stüdyo oluşturmayı deneyebilir, ürünleriniz kolay taşınabilir boyutlarda ise profesyonel stüdyolarda çekim yaptırabilir, ya da profesyonel fotoğrafçıların iş yerinizde geçici stüdyo kurmasını sağlayabilirsiniz.
Bunlar ortalama fotoğrafçının da bildikleridir. Ama eğer fark yaratmak için bunların dışında bir kaç poz daha fotoğrafa ihtiyacınız olacak
Bu 2 teknik çok önemlidir. Çünkü gerçekte kimse bir ürün almak istemez. Müşterinin istediği; bir ihtiyacının karşılanmasıdır. Bu ihtiyaç duygusal ve mantıksal öğeler barındırır. Örneğin bir gömlek alan kişi giyinme ihtiyacını giderirken, iyi görünme ihtiyacını da gidermek ister.
Bu nedenle, net ortamda çekilen ürün fotoğrafı ile ürünün dikiş kalitesi, kumaş kalitesi, modeli vb. hakkında fikir sahibi olurken, ortam ve kullanım şeklini gösteren, yani manken üzerindeki fotoğrafı ile de kendi üzerinde nasıl görüneceğeni algılar. İyi ürün fotoğraflarında bile pek çok kez kullanım şekli fotoğraflanır, ama ortam fotoğraflanmaz. Bence bu da çok önemlidir.
Gömlek örneğinden devam edelim. Manken üzerinde gördüğünüzde net bir yargıya varabilirsiniz. Örneğin, "bu mankenin fit vücudu var, ben kiloluyum, gömlek tam oturmuş, ben de iyi durmaz" gibi bir değerlendirmeyi yapabilirsiniz. Ancak ürünün oluşturacağı algı konusunda bence daha fazlasına ihtiyaç var.
Kaliteli ışık ve kaliteli bir fotoğraf makinesi, fotoğrafın bütün olarak iyi olmasını sağlayacaktır. Ancak bildiğiniz başka nesnelerin de olduğu bir ortamda fotoğraflanmışsa zihniniz bu konuda da doğru algı oluşturacaktır. Örneğin bir balkon korkuluğuna yaslanmış şekilde modelin fotoğraflandığını düşünün. Ve fotoğrafın çok kaliteli olduğunu düşünün. Zihniniz oradaki korkuluğu, daha önce gördüğü korkuluklarla kıyaslayarak aslında fotoğrafın gerçeküstü kalitede olduğunu fark edecek ve gömlekle ilgili kalite algısını da aynı düzeltme faktörünü uygulayarak düzeltecektir.
Satıcı gözü ile baktığınızda bu durum olumsuz gibi gelebilir. Herkes ürünün iyi görünmesini ister. Ancak müşterinin yanıltıldığı durumlarda kısa vadede bir miktar para kaazanılsa da, orta vadede ciddi kayıplar söz konusudur. Önce kendi firmanıza, sonra da sektörünüze ciddi şekilde zarar vermiş olursunuz. Bu nedenle gerçekçi bir algı yaratmak çok önemlidir.
Fark yaratan ürün fotoğraflarının ikinci özelliği de ölçü olarak kıyaslama yapılabilmesidir. Örneğin bir yüzüğün, tek başına ve yönlendirilmiş ışıkta değil, birisinin parmağında, ya da yanında bir kalem gibi, herkesin ölçüsünü kestirebileceği bir nesne ile ve homojen ışık altında fotoğraflanması doğru olacaktır. Ya da bir fincanın, diğer züccaciye ile birlikte masada, ya da bir posterin koltuğun ardındaki duvarda fotoğraflanması gereklidir. Böylece müşteri adayı, ürünün büyüklüğü hakkında net bir fikre sahip olacaktır.
Günümüzde yüksek cirolu firmaların web sitelerinde bile örneğin dolaplar tam kadraj sunulmaktadır. Bu dolapların bazıları 60cm, bazıları ise 160cm yüksekliğindedir. Ürünün formunu gösteren bu fotoğrafların dışında bir de yanında bir koltuk ile fotoğraflanması, hatta daha iyisi üzerinde birisinin oturduğu bir koltuk ile (böylece koltuğun büyük, ya da küçük bir model olması da yanıltıcı olmaz) fotoğraflanması aradığımız gerçekçi sunumu sağlayacaktır.
Şimdiye kadarki bölümde, ürünümüzün form olarak rahatlıkla algılanmasını, tüm açılardan görünmesini, ortamda nasıl durduğunu ve ölçüsünü net olarak göstermiş olduk. Geriye bir konu daha kaldı; detaylar. Ürünün maliyetini, dolayısı ile kalitesini etkileyen en önemli faktörlerden birisi bileşenleridir. Örneğin çekmeceli bir dolabın raylarının teleskopik paslanmaz ray olması ile ahşap yuva olması, bir gömleğin sıradan plastik düğmeler yerine yüksek kalite kemiksi görünümlü logolu düğmeler olması arasında önemli fark vardır. İşte tüm bunlar fotoğraflanmalıdır.
Kobitek.com'un okur kitlesinde pek çok sanayici KOBİ'nin olduğunu bildiğim için, yıllar önce "tekstil fotoğraflanmaz" itirazının bir benzeri ile "bizim ürünler tekstil gibi beğeniye dayalı ürünler değil" itirazının geleceğini tahmin ediyorum. Bu nedenle hemen soruyorum "beğeniye dayalı olmayan ürünlerinizi müşterilerinize hiç göstermeden, liste üzerinden mi satıyorsunuz?" Cevabınız evet ise, web sitenizde ürünlerinizi sunmayın. Web sitenizde bir sipariş uygulaması çalıştırmanız daha doğru olur. Ancak cevabınız "%100 evet" değilse, iyi ürün fotoğraflarının işinize katkısı olacağından şüpheniz olmasın.
Kendiniz stüdyo kurmadıysanız, dışarıda çektireceğiniz fotoğraflar için fotoğraf başı fiyatlamayı kabul etmeyiniz. Ürün başı fiyatlama isteyiniz ve ne şekilde fotoğraflar isteğinizi net belirtiniz.
1969 İstanbul Doğumlu,
İstanbul Erkek Lisesi, İTÜ Mimarlık Fakültesi ve İÜ İşletme İktisadı Enstitüsü mezunu,
1996 yılında girdiği bilişim sektöründe 2000 yılında kurduğu Teknoart şirketi ile web tabanlı iş yazılımları geliştiriyor.
Şirketin, müşterilere özel olanlar dışında WETOS markalı web tabanlı CRM ve e-iş uygulaması ana ürünü.
"İçerik Kraldır" prensibinin sıkı bir savunucusu olarak çeşitli web sitelerinde köşe ve makaleler yazıyor.
Tufan KARACA ile
Yönetim Vizyonu
BÜYÜTEÇ
Destekçilerimize Teşekkürler
Kozyatağı Mahallesi Sarı Kanarya Sokak
Byofis No: 14 K:7 Kadıköy 34742 İstanbul
Telefon: 0216 906 00 42 | E-Posta: info@ kobitek.com
KOBITEK.COM, bir
TEKNOART Bilişim Hizmetleri Limited Şirketi projesidir.
2001 yılından beri KOBİlere ücretsiz bilgi kaynağı olma hedefi ile, alanında uzman yazarlar tarafından sunulan özgün bir iceriğe sahiptir.
Tüm yazıların telif hakları KOBITEK.COM'a aittir. Alıntı yapılabilir, referans verilebilir, ancak yazarın kişisel bloğu dışında başka yerde yayınlanamaz